زرتشت
پندار نیک گفتار نیک کردار نیک

 

ای مردم بهترين سخنان را به گوش هوش بشنويد و با انديشه ای روشن و ژرف بينی آنها را بررسی کنيد . هر مرد و زن راه نيک و بد را شخصا برگزيند ، پيش از فرا رسيدن روز واپسين همه به پا خيزيد و در گسترش آيين راستی بکوشيد . يسنا 30 بند 2

جهان امروز با آزاد انديشی و حقوق بشر اداره می شود ، رهبران اکثر ممالک دنيا بر اساس دموکراسی ، کشور خود را اداره می کنند که همانا تصميم گيری مردم هر سرزمين بر سرنوشت کشور خود می باشد .

...


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

در اوستا، نام پدر ومادر اشو زرتشت، (پوروشَسب) و (دُغْدو) آمده است. پوروشسب از دودمان (سپنتمان) و مردی معروف به دانش و اشویی- و دغدو دختری پاک سرشت و روشن فکر از خاندان اشراف و مذهبی بود.

 

حاصل ازدواج پوروشسب و دغدو، پنج پسر بود، و زرتشت سومین آنهاست. اوستا همچنین همسر زرتشت (هوُوی) را به عنوان یکی از نخستین پذیرندگان دین ذکر می کند و از شش فرزند زرتشت- سه پسر و سه دختر- نام می برد. سه پسر زرتشت (ایسَتْ وَسْترَ، اورْوَتتْ نرَ، هوَرْچیثزَ) و سه دخترش (فْرِنی، ثریتی و پوروچیستا) بودند.

نوشته شده در تاريخ جمعه 27 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

آنچه را گذشته است فراموش کن و بدانچه نرسیده است رنج و اندوه مبر
قبل از جواب دادن فکر کن
هیچکس را تمسخر مکن
نه به راست و نه به دروغ قسم مخور
به شرر و دشمنی کسی راضی مشو


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 27 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

در روزهای اخیر، برخی از رسانه های داخلی در تلاش هستند تا نشان دهند زرتشتیان ایران، اقلیتی قانون گریز هستند و از قوانین کشوری سواستفاده می کنند و در همین زمینه گزارشی در سیاست ما منتشر شد که پس از آن تابناک و رسانه های دیگری نیز آن را منعکس کردند.گزارشی که نشان می دهد نویسندگان آن برای تخریب چهره رقیب سیاسی شان، زرتشتیان ایران را وسیله کرده اند تا حتی به قیمت محدود شدن بیش از حد آنها به اهدافشان دست یابند، زرتشتیانی که در طول سالهای پس از انقلاب و قرنهای متمادی همواره برای موفقیت و پایداری این مرز و بوم تلاش کرده اند، شهدای فراوانی را تقدیم ایران عزیز کرده اند و به صورت مسالمت آمیز در کنار مسلمانان زندگی کرده اند،


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 21 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

امشاسپندان یا اَمِشَه سپَنتَه جمع امشاسپند است که امشاسفند، اموسپند و امهوسپند نیز گفته‌اند. امشاسپندان از صفات پاک اهورامزدا هستند. در هیچ جای گات‌ها به واژهٔ امشاسپند بر نمی‌خوریم ولی از همهٔ آنها کراراً به صورت مجردات و صفات اهورامزدا یاد شده‌است. این از خصایص دین زرتشتی است که هر یک از صفات خداوند، یکی از ایزدان نگهبان جنس بشر است


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

سوشینت یا سوشیانت یا سوشیانس یا استوت ارت (سودرسان، دانا) به عنوان رهایی بخش است که در دین زرتشت یا مزدیسنامنجی نهائی زمین بشمار می‌رود

در کتب قدیم زرتشتی آمده که با ظهور این صاحب‌زمان زرتشتی جهان پر از عدل و داد کند و نظم نوینی برپا شود و ظلم و ستم از بین می‌رود. بعد از ظهور وی همه مردم متدین خواهند بود و دوستی و مهربانی را پیشه خود خواهند ساخت. و از آن جا که مردم، گوسفندکشی و گوشت‏خواری را به کنار می‏گذارند نیروی آز کم می‏گردد. برکت زیاد می‏شود و گرسنگی از بین خواهد رفت

به وسیله دعای سوشیانت، "دیو آشموغ" که نمادی از شرک و گمراهی و دروغ است خواهد مُرد و سوشیانت با کمک یاران خود به نبرد با اهریمن خواهد شتافت او پنج بار، یَشت می‏کند که در هر یَشت او، یک‏پنجم اهریمنان، نابود خواهند شد. سوشیانت راه زرتشت را پیش می‏گیرد


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 18 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 
یزدگرد سایتی برای نسل آینده پژوهشگران زرتشتی
 
 
Image
تارنمای «پارسی خبر» از راه اندازی یک سایت انگلیسی زبان با نام «یزدگرد» خبر داده است که وب سایتی است با هدف گردآوری و انتشار تحقیقات و پژوهشهای علمی انجام شده بر روی زرتشتیان که توسط محققان زرتشتی در دانشگاه های مختلف در سراسر جهان صورت گرفته است.

پارسی خبر بهمن مرادیان، دان شفیلد، ساموئل تروپ و دینیار پتل را از دست اندرکاران این سایت معرفی می کند.

و در ادامه به یکی از نوشتارهایی که توسط دینیار پتل در این سایت قرار گرفته اشاره می کند، این نوشتار مربوط است به مقالات، جزوات، بروشورها و اخبار مربوط به دادابای نورورجی یکی از پارسیان سرشناس که خدمات زیادی را انجام داده است، در این مقاله به وجود 25000 نوشته در مورد نوروجی اشاره می شود که بسیاری از آنها به دلیل نگهداری نادرست دچار آسیب شده اند.

این تارنمای انگلیسی زبان را در
اینجا ببینید.


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 18 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

در كتاب كورش‌نامه آمده است كه كورش براين اساس تربيت شد كه معتقد بود:
«اگر تقاضاي ناصوابي از خدايان داشته باشد، شايسته است كه تقاضايش مورد اجابت قرار نگيرد؛ همچنان كه اگر خواهش غيرقانوني از مردم داشته باشد، شايسته است كه تقاضايش پذيرفته نشود.» و نيز كورش به پدر خود مي‌گويد:
«متحدين ما تصور مي‌كنند كه تفاوت اصلي بين حكومت و رعيت اين است كه زمامداران امور بايد بهتر بخورند و صندوق‌هايشان از طلا پر باشد و بيش از ديگران بخوابند و روي هم رفته كمتر از  مرئوسين زحمت بكشند و رنج ببرند، و حال آنكه به عقيده‌ي من ... تفاوت اصلي در اصابت نظر و پيش‌بيني امور و عشق به كار كردن است.»


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 16 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

در یسناى 49 / 4 آمده که: دوزخ براى دیو و منزل دروغگویان است، و محل عذاب ابدى تبهکاران. در یسناى 11 / 20 و ویسبرد 7 / 10 و یشت 2 و ارتاویرافنامک 15 21 آمده است که: روان پس از گذشتن از سه مرحله (پندار، گفتار، کردار زشت ) به فضاى تیرگى بى پایانى که مکان اهرمن است، واصل مى شود. در فرگرد 18 آمده است: در دوزخ سرما (باد) خشکى، گنده بوئى وجود دارد، دوزخ عمیق بوده، داراى چاههاى سهمگین است، و جانورانى دارد که ارواح بدکاران را مى درانند؛ کوچکترین آنها به بزرگى کوهى است. اما روان و روح نیکوکاران پس از مرگ توسط دو فرشته که نویسنده اعمال اویند، به جاى ویژه خود مى رود، و پل صراط براى او به ارتفاع نیزه گشاده مى شود تا بتواند عبور کند. در اوستا آمده است: اهورامزدا مى گوید هر کس در جهان کلام را با تکالیف لازمه ونواى خوش بخواند، روح او آزادى یافته و به منزلگاه آسمانى به پرواز درخواهد آمد


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

زرتشتیان پس از در گذشت یکی از خویشان خود مراسمی به شرح زیر برگزار می نمایند: درروز سوم در گذشت مراسم آیینی به نام سوم و نیز مجلس ترحیم که زرتشتیان آن را پرسه Porseh می گویند. به یاد شخص در گذشته برپا است و در مجلس اخیر آشنایان و دوستان خانواده از زرتشتی و غیر زرتشتی حضور می یابند.در بامداد روز چهارم در گذشت مراسمی به نام چهارم و بعد از ظهر روز دهم مراسم دیگر به نام دهه و در روز سی ام در گذشت مراسم سی روزه به نام در گذشته به جا آورده می شود.در روزسی ویکم یعنی درست یک ماه پس از در گذشت مراسم مذهبی به نام روزه به یاد شخص مرحوم برگزار می شود و این مراسم هر ماه تا یازده ماه متوالی ادامه می یابد. در ماه دوازدهم که درست یک سال از فوت شخص مرحوم گذشته مراسمی به نام سال انجام می یابد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

دین زرتشتی دارای مبحث آخرت شناسی بسیار زنده و جذابی است. این آخرت شناسی کاملا با ایمان زرتشتی مبنی بر آزادی کامل بشر همخوانی دارد. دین زرتشتی نیز مانند ادیان دیگر به فناناپذیری روح آدمی که با مرگ جسمانی نابود نمی شود باور دارد.انسان پس از مرگ چنان زندگی خواهد داشت که با اعمال درست یا نادرستی که در زندگی زمینی خود انجام داده است مطابقت داشته باشد. انسان درستکار در بهشت جای می گیرد که پر از چیزهای دلپذیر و زیباست و انسانهای بدکار به آتش دوزخ گرفتار می شوند که مکان رنج و آلام وحشتناک است. در دین زرتشتی با بسط جزئیات آخرت شناسی، اعتقاد بر این است که روح پس از مرگ جسمانی انسان به مدت سه روز با بدن می ماند و به اندیشه درباره اعمال خود می پردازد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

اما با بررسیهای دقیقی که در قرن بیستم به عمل آمده مسلم شده است که پیام زرتشت غیر مستقیم در ادیان دیگر مؤثر واقع شده است. در اوستای متأخر که مذهب جامعه هخامنشیان و ساسانیان بر آن بنا شده است، از پیام زرتشت اثر بسیار کمی وجود دارد( البته در زمان هخامنشیان خلوص بیشتری داشته). هنگامی که بابل به تصرف ایرانیان درآمد و با یهودیان تبعیدی برخورد نمودند، دین اوستایی در عقاید یهودیان تأثیر شدیدی نمود. در بخشهای تورات که پس از این برخورد شکل گرفته اند تأثیر دین ایرانیان را می توان مشاهده کرد.
 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

در حديثي ديگر ابوهريره مي‌گويد: خدمت پيامبر نشسته بوديم كه سوره جمعه نازل شد. آن را براي ما تلاوت كرد و وقتي به آيه « و آخرينَ منهم لمّا يلحقوا بِهم»(13) رسيد، مردي پرسيد: آن گروه چه كساني‌اند؟ حضرت ضمن اشاره به سلمان فرمودند: «قسم به جان كسي كه جانم در دست او است! اگر ايمان در ثريا باشد،افرادي از اين گروه به آن دست مي يابند.»

...

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 14 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

دین راه درست زیستن است و درست زیستن با نیک اندیشی آغاز می‌شود. گات‌های زرتشت( گات‌ها، پیام و دین اهورا مزدا و کلام آن سخن زرتشت است) نیک اندیشی، نیک گفتاری و نیک کرداری را می‌آموزد.

گات‌ها اندیشه‌های مینوی و زبان آن، زبان اهورایی است. گات‌ها همچون اهورا مزدا، دانایی و روشنایی بی‌کرانی است که تنها با چشم و دل، گوش وجدان، و داوری خرد، دینی،شنیدنی و دریافتنی است. رموز، اشارات، تشبیهات و تمثیلات گات‌ها، زیبا سخنانی اندیشه‌زا هستند که توسن پندار را در آسمان راستی به جولان آورده و جویندگان نیکی‌ و سازندگی را، شادی و رسایی می‌بخشند


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 13 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

گوته:

دانشمند بلند آوازه آلماني، سخت فريفته گفتار و سروده‌هاي زرتشت بود و اورا مردي بسيار بزرگ و نوشته‌هايش را شكوهمند بازنمود كرده است. گوته، زرتشت را خردمندي به شمار مي آورد كه جهان خرد كمتر همانند او را به خود ديده است. او در همه جا از كسي نام می ‌برد كه همواره درانديشه خوشبختي و آسايش مردم بوده است و جز راستي و پاک دلي سخن نگفته است .

پرفسور هانري ماسه :

زرتشت اولين شخصي است که پايه هاي يکتا پرستي را در جهان بنيان نهاد .

و ...


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 12 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

ایا می دانستید که در دین زرتشت خداوند با بیش از ۱۰۰ نام خوانده می شود ؟ این بار ۱۰۱ نام که زرتشتیان خداوند را با ان ادا می کنند نوشته ام.معنی بعضی از اونا رو جلوشون نوشتم و بعضی دیگه بدون معنی هستن(من معنیشو ندونستم)اگه کسی از دوستان معنی اونا رو میدونه خوشحال میشم بهم بگه.

به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید .


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 12 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

جشن سَده، یکی از جشن‌های ایرانی، است که در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه یعنی آبان روز از بهمن ماه برگزار می‌شود. جشن «سَدَه» بزرگ‌ترین جشن آتش و یکی از کهن‌ترین آیین‌های شناخته شده در ایران باستان است. در این جشن در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه، همه مردمانِ سرزمین‌های ایرانی بر بلندای کوه‌ها و بام خانه‌ها، آتش‌هایی برمی‌افروخته و هنوز هم کم‌وبیش بر می‌افروزند. مردمان نواحی مختلف در کنار شعله‌های آتش و با توجه به زبان و فرهنگ خود، سرودها و ترانه‌های گوناگونی را خوانده و آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما را می‌کنند. همچنین در برخی نواحی، به جشن‌خوانی، بازی‌ها و نمایش‌های دسته‌جمعی نیز می‌پردازند.

جشن سده یک جشن ملی ایرانیان است و اختصاص به یک دین و گروه ویژه ندارد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 11 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

۱ـ همچون آتش پاک و درخشنده باشند

۲ـ همانگونه که پیوسته شعله های آتش رو به بالا میرود پیروان وی نیز به سوی بالا یعنی به طرف روحانیت و انسانیت و ترقی و تعالی عروج یابند

۳ـ آتش با هرچه برخورد کند آنرا نیز چون خود درخشان میسازد به همین گونه زرتشتی نیز باید پی از برخورداری از فروغ دانش و بینش دیگر آنرا از فروغ نیکی اشا(بهترین ـ نظام هستی) بهره مند گرداند.

۴ـزبانه های آتش هیچگاه به سوی پایین میل نمیکنند آنها نیز بکوشند تا مجذوب خواهش های نفسانی نشوند و پیوسته آمال بزرگ و معنوی را مدنظر داشته باشند

۵ـ همانطور که آتش چیزهای نا پاک را پاک می کند و خود آلوده نمی شود آنها نیز با بدی بستیزند بی آنکه خود را به ان بیالایند

۶ـ آتش منبع زیبایی و اساس حیات فعال و بیقرار است و تا بازپسین لحظه حیات از کوشش باز نمی ایستد انسان نیز باید به مانند آتش باشد و آلودگی ها را از طریق رعایت اصول سه گانه(اندیشه نیک  گفتار نیک پندار نیک) از بین ببرد .........................


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 11 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

سیزده‌به‌در سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است. در تقویم‌های رسمی ایران این روز روز طبیعت نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است. برخی بر این باورند در این روز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند. اما برای اثبات اینکه ایرانیان قدیم هم این دیدگاه را داشتند هیچ روایت تاریخی و قابل استنادی وجود ندارد .

بر خلاف آنچه که این روزها جا افتاده است، جشن سیزده به در به جشن پوریم یهودیان ربطی ندارد و قتل عام شدن ایرانیان توسط یهودیان در سیزدهم فروردین ساختگی است.

بعد از سیزده به در، جشن های نوروزی پایان می پذیرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 10 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

شب یَلدا یا شب چلّه بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالیزمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند.

این شب در نیم‌کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش‌تر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 10 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

- زن حق مالکیت داشته و می توانسته دارای خود را مستقلا اداره کند.

۲- زن می توانسته ولی و یا قیم و نگهدار فرزندان خود باشد.

۳- زن می توانسته مطابق قانون از طرف شوهر خود وارد محاکمه شود؛ و به نام او امور را اداره نماید(در صورت بیماری شوهر)  

۴- زن می توانسته از شوهر ستمگر و بدرفتار خود به دادستان شکایت کند و سزای او را  بخواهد.  

۵- شوهر حق نداشته است بدون اجازه زنش دخترخود را شوهر دهد.

۶- در دادگاه گواهی زن پذیرفته می شد.

۷- زن می توانسته است داور یا وکیل شود.

۸ ? زن می توانسته وصی قرار گیرد  و تمام اموال خود را وصیت کند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 10 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

چهاردهم اسفند ماه هر سال به عنوان جشن نیكوكاری نامگذاری شده است. این جشن در گاه شماری زرتشتی ‌" وَرهرام "روز است ، ورهرام نام یكی از روزهای خجسته در آیین زرتشتی و هنگامی است كه در هر ماه زرتشتیان به نیایشگاه رفته ضمن نیایش خداوند یكتا به داد و دهش نیز می پردازند. داد و دهش در فرهنگ این سرزمین جایگاه ویژه یی دارد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 10 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

جمعیت زرتشتیان

 
مراسم عروسی زرتشتیان در هندوستان

بزرگ‌ترین جمعیت‌های زرتشتی در ایران و هند می‌باشد. زرتشتیان هند که بعد از حمله اعراب، از ایران به هند کوج کردند در هند به اسم پارسی شناخته می‌شوند و از شهروندان خوشنام و ارزشمند هندوستان بشمار می‌آیند. زرتشتیان ایران هم بیشتر در حوالی شهرهای تهران، یزد و کرمان و تعدادِ کمی نیز در اصفهان، شیراز و اهواز ساکن هستند.زردشتیان هند پیشتر جمعیت زیادی از مردم گجرات و بمبئی را تشکیل میدادند اما هم اکنون متجاوز از یکصدهزار تن نیستند.در ایران نیز حدود شصت هزار نفر زردشتی بسر میبرند.کلا جمعیت زردشتیان جهان را بیش از دویست و ده هزار نفر ندانسته اند[۵۱].زرتشتیان ایران مانند برخی دیگر از گروه‌های اقلیت مذهبی در ایران به رسمیت شناخته شده و در مجلس شورای اسلامی ایران دارای نماینده هستند.امروزه روند مهاجرت زرتشتیان ایران به خارج کشور بسیار سرعت گرفته[۵۲] و شمار زرتشتیان باقی‌مانده در ایران را نزدیک به بیست هزار نفر هم دانسته‌اند.در ایران مدارس و نشریاتی ویژه زرتشتیان وجود دارد و تحصیلات آنها در برخی دبیرستان ها مانند مارکار تهران‌پارس یا دبیرستان فیروز بهرام انجام می‌شود.نشریه ای بنام امرداد متعلق به سازمان‌های زرتشتی در ایران بصورت هفتگی چاپ می‌شود[۵۳].

فهرست کشورهای دارای جمعیت زرتشتی به این شرح است:

کشور جمعیت
پرچم هندهند ۶۹٬۰۰۰
پرچم ایرانایران ۲۰٬۰۰۰
پرچم ایالات متحده آمریکاآمریکا ۱۱٬۰۰۰
پرچم افغانستانافغانستان ۱۰٬۰۰۰
پرچم بریتانیاانگلستان ۶٬۰۰۰
پرچم کاناداکانادا ۵٬۰۰۰
پرچم پاکستانپاکستان ۵٬۰۰۰
پرچم سنگاپورسنگاپور ۴٬۵۰۰
پرچم آذربایجانجمهوری آذربایجان ۲٬۰۰۰
پرچم استرالیااسترالیا ۲٬۷۰۰
خلیج فارس ۲٬۲۰۰
مجموع ۱۳۷٬۴۰۰

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

اگر بخواهیم به طور دقیق در افراد منفی گاتها نزدیک شویم می توانیم آنها را افرادی ببینیم که زرتشت در یک بند یا چند بند از آنان و اعمال بد آنها ذکر کرده است: 1- آموزگاران کج اندیش 2- کرپانها 3- کاویها 4- گرهما 5- جمشید پسر ویونگهان 6- بندو 7- اوسیخش 8- کرپها

آنچه که مسلم است اینست که زرتشت این اشخاص را براساس معیارهای دینی و فکری خود سنجیده است و این افراد تا قبل از ظهور زرتشت احتمالا با آرامش خاصی که در نتیجه اعمال قدرت بوده به کار خود می پرداخته اند.ولی پس از فعالیت‌های زرتشت و راهنمایی‌های او که موجب بیداری مردم می شد اختلافات مورد بحث پیش آمده و بعد از عمیق شدن و استمرار تبلیغات وی همان جنگها و ناآرامی‌ها پیش آمده است و زرتشتی در گاتها بندهای قابل توجهی را به این دشمنان اختصاص داده است. که در اینجا به ذکر تعدادی از آنها می پردازیم.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

خدای زرتشت بخشایشگر و پر جوشش است پس از کسی که می‌بخشد، نباید ترسید، تنها چیزی که باید از آن ترسید همان «ترس» است...

بهترین زندگی برای کسانی است که نیک بیاندیشند و پارسایی را سرلوحه زندگی خود کنند.

هر عمل بزرگ از فکر بزرگ سرچشمه می‌گیرد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

در تقویم زرتشتی هر ماه دقیقا دارای سی روز است و به کلی مـاه 31 روزه وجود ندارد. پس روزهای 31فروردین و 31 اردیبهشت و 31 خرداد و ...وجود ندارد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

۱- نخستین کشف شگفت‌انگیز اشوزرتشت که نظر هر اندیشمندی را برمی‌انگیزاند، باور به «اهورامزدا» خدای یکتا و بی‌همتای است که اهورا(هستی بخش)ی، مزدا(ابردانا وحکیم) است و در همه ‌هستی درجریان است و کل آفرینش جلوه‌ای از ذات پاک اوست و بدون استثنا ‌هر چه را آفریده، گوهر می‌باشد و چیزی به نام بدی درجهانِ حقیقت، وجود خارجی ندارد. و هر انسانی در جهان می‌تواند با خودکاوی و خودشناسی، فروهر خویش را دریابد و خدا را در وجود خود پیدا کرده و با برگزیدن اندیشه‌های «سِپنتَه مَنی» با تمرین، با او هماهنگ و یکی شود.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

جشن‌های ماهانه زرتشتی

در هر ماه، یک بار نام روز و ماه یکی هستند. زرتشتیان این روزها را جشن می‌گرفتند و شادی می‌کردند این دوزاده جشن به نام ماهها، فروردینگان (۱۹ فروردیناردیبهشتگان (۲ اردیبهشتگاهنامه کنونی ایران و ۳ اردیبهشتگاهشماری زرتشتیخردادگانخرداد کنونی ۶ خرداد زرتشتی) تیرگان (۱۰ تیر کنونی و ۱۳ تیر زرتشتی)، امردادگان (۳ امرداد کنونی و ۷ امرداد زرتشتی)، شهریورگان (۳۰ امرداد کنونی و ۴ شهریور زرتشتی)، مهرگان (۱۰ مهر کنونی و ۱۶ مهر زردتشتی)، آبانگانآبان کنونی و ۱۰ آبان زرتشتی)، آذرگان (۳ آذر کنونی و ۹ آذر زرتشتی)، دیگان (۲۵ آذر، ۲ و ۹ دی کنونی و ۸، ۱۶ و ۲۴ دی زرتشتی)، بهمنگان (۲۶ دی کنونی و ۲ بهمن زرتشتی) و اسفندگان (۲۹ بهمن و ۵ اسفند زرتشتی) خوانده می‌شود. از میان این جشنها جشن مهرگان جنبه ملی دارد.

 


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید ...


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

Iran - Naqsh e Rajab - Kabah of Zoroaster.JPG


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

برای دیدن به ادامه مطلب مراجعه نمایید .


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

گاهشماری اوستایی نو یکی گاهشماری‌های رایج در ایران پیش از اسلام بود که جایگزین گاهشماری اوستایی کهن شد. به گفتهٔ اکثر محققان این گاهشماری در زمان هخامنشیان رایج شد و آن را متأثر از گاه‌شماری مصری می‌دانند. تاریخ رواج آن را ۴۴۱ پیش از میلاد در دوران اردشیر درازدست می‌دانند [۱] بنا به قرائن این گاهشماری در دوران اشکانیان هم متداول بود. اما بیشترین اطلاعات پیرامون آن از عهد ساسانی به بعد است.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

نماز یکی از عبادت‌هایمزدیسنا است که برای داشتن توجه همیشگی به دستورهای دینی و سپاسگزاری خدا گزارده می‌شود.[۱][۲] این دستورات عمدتاً ماهیتی اخلاقی دارند.[۳]

هنگامی که کودکی در یک خانواده زرتشتی به سن «رشد فکری» می‌رسد و دین زرتشت را می‌پذیرد، پس از سدره‌پوشی به تکلیف می‌رسد. سن رشد فکری معمولاً میان ۸ تا ۱۵ سالگی (بیشتر ۹ تا ۱۱ سالگی)[۴] است.[۵]

امروزه نماز پنجگانه را معمولاً موبدان می‌گزارند و بیشتر زرتشتیان به خواندن دعاهای صبحگاه و شامگاه اکتفا می‌کنند.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 

Awestā، نام کلی مجموعهٔ کهن‌ترین نوشتار و سروده‌های ایرانیان است، که در واقع دانشنامهٔ ایرانیان بوده و در روزگار باستان بیست و یک نسک (کتاب) داشته و در شکل کنونی خود شامل پنج بخش است. بخش‌های اوستا عبارتند از : یَسنه که سخنان زرتشت موسوم به گاهان، در آن گنجانده شده، یشت‌ها (سرودهای نیایشی)، وندیداد، ویسپرد و خرده‌اوستا.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

زَرتُشت یا زَردُشت پیامبر ایران باستان بود که مزدیسنا را بنیان گذاشت.[۱] وی همچنین سراینده گات‌ها، کهن‌ترین بخش اوستا می‌باشد.[۲] زرتشت را گاهی یک مصلح اجتماعی یا یک معلم اخلاق‌گرا نیز عنوان کرده‌اند. زمان و محل دقیق تولد وی مشخص نیست اما گمانه‌زنی‌ها و اسناد، زمانی بین ۶۰۰۰ تا ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح را برای او پیش‌بینی کرده‌اند و وی را به مناطق مختلفی مانند ری، آذربایجان، خوارزم و سیستان نسبت داده‌اند.[۳] تعلمیات زرتشت بعدها با باورهای بومی ایرانیان ترکیب شد و آئین مزدیسنای کنونی که نزدیک به پنج قرن دین رسمی ایران نیز بوده‌است را پدید آورد. نام زرتشت در فهرست یکصد نفرهٔ انسان‌های تاثیرگذار تاریخ که توسط مایکل هارت تنظیم شده‌است قرار دارد.[۴] دین زرتشت امروزه حدود دویست هزار تن پیرو در ایران، هند و برخی نقاط دیگر جهان دارد


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |